Semester 1

Semester 1

Voor mijn eerste examenperiode in de hogeschool had ik lage verwachtingen. Ik weet van mezelf ook dat ik geen al te goede student ben die op tijd begint aan zijn taken en een goede voorbereiding heeft. Ook begon het semester al redelijk moeizaam. Halverwege het eerste semester zag ik het eigenlijk even niet meer zitten. Dit kwam door de grote aanpassingen vergeleken met het middelbaar. Onder andere het feit dat je alles zelf moet bijhouden van taken en opdrachten. Dit allemaal samen zorgde ervoor dat ik even door het bos de bomen niet meer zag staan. Dus dacht ik dat het allemaal in het water was gevallen. Ik nam contact op met Dascha Debruyne. Als advies kreeg ik dan dat ik moest beginnen plannen en een agenda opstellen, maar dit is het advies dat ik eigenlijk altijd al krijg. En om eerlijk te zijn had ik er niet zo heel veel aan. Wel maakte ze me duidelijk dat lang niet alles verloren was.

Als eerste hadden we een deelexamen voor algemene psychologie. Deze leek dan nog redelijk goed te zijn verlopen, want er waren er redelijk veel die niet voldoende hadden om er door te zijn. Tot mijn verbazing was ik wel bij degene die voldoende had gescoord.

Dus met iet wat meer motivatie begon ik aan de examenperiode. Een echte voorbereiding of planning had ik niet voor de examens. Wel had ik een verzameling van samenvattingen die ik hier en daar heb bijeengesprokkeld. Doordat ik redelijk laat was met het maken van mijn taken was ik de weken voor de examens nog druk bezig met het uitvoeren van de nodige taken.

Voor ik het wist was het nu nog maar drie dagen tot de examens van start gingen. Neuropsychologie was het eerste examen van de examenperiode. Ik besloot om gewoon deze drie dagen te benuttigen om voor neuropsychologie te studeren. Ik had een samenvatting van iemand uit de richting gekregen. En net zoals voor mijn andere vakken ging ik als volgt te werk. Ik begon met het overlopen van de PowerPoint presentaties. Deze las ik gewoon grondig, en probeerde alles wat er stond te begrijpen. Wanneer ik alle PowerPoint presentaties van het vak had gelezen, ging ik over naar de samenvatting. Deze samenvatting neem ik ook grondig door. En alles wat echt vanbuiten leren is, zoals opsommingen en jaargetallen en namen en dergelijke duid ik aan met de markeerstift. Nadat ik alles heb gelezen, neem ik een blad kladpapier naast mij, en probeer ik in een schema de opstelling van de les in grote lijnen weer te geven. Het verloop, welke dingen horen samen. Wat bouwt verder op wat… Nadat dit allemaal op papier staat probeer ik de dingen die aangeduid staan nog eens allemaal te lezen. Daarna probeer ik op papier het uit mijn hoofd te noteren of schematiseren. Ik moet ook wel toegeven dat het internet een gigantische hulp is voor mij tijdens het studeren. Als er iets niet duidelijk is, of ik heb twijfels over bepaalde dingen van de leerstof zoek ik het op. Zoals bijvoorbeeld Youtube filmpjes die het concept uitleggen. Doordat ik redelijk wat kan onthouden als dit wordt uitgelegd aan mij, is dit een gigantische hulp! En zo ging het ongeveer voor al mijn examens.

 

Ondanks het feit dat ik tijdens het maken van mijn examens meestal wel een goed gevoel had. Was de afloop van mijn examens eigenlijk verassend goed. Want ik wou wat voorzichtig zijn en niet te snel denken dat het allemaal goed ging. Bij psychodiagnosticus had ik wel een slecht gevoel, en was ik ook enkele uren bezig met het examen. Terwijl de andere rondom mij toch al redelijk snel klaar waren met hun examen. Maar wiskunde is nooit mijn sterkste kant geweest.

 

Maar ook al was het een beetje onverwacht, toch mocht het resultaat er wel zijn vond ik. Ik eindigde het semester met geen herexamens. Wel was ik verschoten van mijn punten IAC, deze had ik persoonlijk hoger verwacht. Maar ik ben er door, en dat wilt zeggen dat ik het niet opnieuw moet doen in het tweede semester. Ik denk dat dit wel echt een zeer positieve invloed heeft gehad op mijn motivatie. Moest ik voor het eerste semester al drie of vier buizen hebben, weet ik niet of ik de nodige motivatie zou hebben om het jaar af te maken.

 

Uit het eerste semester leerde ik vooral dat het toch wel nodig is om vroeger te beginnen aan mijn taken. Want omdat ik zo laat begonnen was aan al mijn taken had ik weinig tot geen tijd om echt mijn vakken voor te bereiden. En dat heb ik ook doorgevoerd en effectief gedaan in het tweede semester. Voordien was ik altijd tot ’s nachts de nacht voor de deadline tot een gat in de nacht bezig met het maken van de taak. Nu in het tweede semester ben ik nog altijd redelijk laat begonnen met werken er aan, maar het is niet meer een dag of twee op voorhand. Verder heb ik mezelf bijgesteld door beter bij te houden wat er nog moet gedaan worden. Ik heb ondertussen de app Outlook geïnstalleerd op mijn GSM en daarin kan ik dingen bijhouden en ook mails controleren. Iets wat ik voordien helemaal niet deed. Ook functioneert de app als agenda. Dus dat is iets wat ik nu ook al heb, nu moet ik hem enkel nog meer benuttigen.

Hopelijk ga ik in de volgende semester toch nog vroeger beginnen aan mijn opdrachten. Zodat ik meer tijd heb om voorbereidingen te maken voor de examens. Ik vind het wel echt zeer moeilijk om te weten wat ik kan behouden van mijn studiemethode en wat ik moet veranderen. Want tenslotte, als ik ieder semester eindig met nul herexamens is dit zeer goed. Maar ik weet niet in hoeverre me dit kan blijven lukken. Daarom wou ik dit eigenlijk ook bespreken met mevrouw Debruyne, maar door mijn uitstelgedrag is dit er nooit van gekomen. Wat ik wel zeker ga behouden is het eerst doorlezen van de Powerpoints, om daarna een kader te schetsen van de leerstof. Ook het gebruiken van een cursusblok om daarin schema’s te maken ga ik zeker behouden. Want de informatie die ik op die manier heb behandeld leek echt wel goed te blijven zitten in mijn geheugen.