Semester 1

Semester 1

Talententest. 

beetje                                               helemaal

0              0              0              0              0

Doordenker

‘Ik luister naar de mening van anderen en denk daarop door.’

 

0   0   0   X   0

Weger

‘Ik ga nooit over één nacht ijs.’

 

0   X   0   0   0

Herkauwer

‘Ik leer veer over mezelf en wat me overkomt.’

 

0   0   X   0   0

Kennisspons

‘Ik ben heel weetgierig.’

 

0   0   0   0   X

Toekomstdenker

‘Voor mij is het heel duidelijk hoe de toekomst er uit zal zien.’

 

X   0   0   0   0

Ontrafelaar

‘Ik zie makkelijk patronen in complexe zaken.’

 

0   0   0   X   0

Onstaansbegrijper

‘Om iets te kunnen begrijpen, moet je volgens mij naar het verleden kunnen kijken.’

 

0   0   0   0   X

Beeldorganisator

‘Wat er moet gebeuren, zie ik als een film voor mijn ogen.’

 

X   0   0   0   0

Bewuste beweger

‘Ik houd ervan om dingen te doen waar ik mijn lichaam bij kan gebruiken.’

 

0   0   0   X   0

Creatieve maker

‘Ik hou van het gevoel dat ik met mijn eigen handen iets maak.’

 

X   0   0   0   0

Planmaker

‘Ik ga altijd heel efficiënt op mijn doel af.’

 

X   0   0   0   0

Doorzetter

‘Ik maak alles graag af, zelfs als het tegenzit.’

 

0   X  0   0   0

Ideeënfontein

‘Ik voel een continue stroom van ideeën.’

 

X   0   0   0   0

Mooimaker

‘Ik maak graag dingen mooi en wil er zelf ook goed uitzien.’

 

0   X   0   0   0

Momentgenieter

‘Ik heb zelden stress, ik leef in het hier en nu.’

 

0   0   X   0   0

Bruggenbouwer

‘Ik voel spanning tussen mensen gemakkelijk aan.’

 

0   0   0   0   X

Zinzoeker

‘Ik richt mijn leven in volgens een aantal principes, normen en waarden.’

 

0   0   0   X   0

Groeimoter

‘Ik krijg energie als ik anderen zie ontwikkelen.’

 

0   0   X   0   0

Positivo

‘Ik zie altijd de positieve kanten.’

 

X   0   0   0   0

Meetrekker

‘Ik kan anderen makkelijk enthousiast maken.’

 

0   0   0   0   X

Uitblinker als ik dat wil

‘Bij alles wat mij interesseert, streef ik naar excellentie.’

 

0   0   0   X   0

Samenbrenger

‘Ik houd ervan om mensen met elkaar in contact te brengen.’

 

0   0   0   0   X

Sterktearchitect

‘Ik zie makkelijk de unieke kwaliteiten van mensen.’

 

0   0   X   0   0

Foutenspeurneus

‘Ik vind geen rust voor fouten en problemen weggewerkt zijn.’

 

0   0   0   X   0

Bezige bij

‘Ik wil iets bereikt hebben op het einde van de dag.’

 

X   0   0   0   0

Zichtbare presteerder

‘Ik wil iets betekenen voor een ander en vind het belangrijk dat mijn prestaties gezien worden.’

 

0   0   X   0   0

Grenzenverlegger

‘Ik win graag, ik wil de beste zijn.’

 

0   0   0   X   0

Buikdenker

‘Ik kan snel de vinger op de zere plek leggen, waarbij ik vooral op mijn intuïtie afga.’

 

0   0   0  X  0

Rots

‘Ik weet heel goed hoe ik het beste kan handelen.’

 

0   X   0   0   0

Aansteker

‘Ik kan goed ideeën omzetten in actie.’

 

X   0   0   0   0

Nieuwfreak

‘Ik ben altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.’

 

0   0   0   X   0

Ja-zegger

‘Ik neem graag verantwoordelijkheid.’

 

X   0   0   0   0

Groepsdier

‘Ik vind het fijn om deel van een groep uit te maken.’

 

0   0   0   X   0

Kansengever

‘Ik heb geen vooroordelen tegenover mensen.’

 

0   0   0   0   X

Vertrouweling

‘Mensen vertellen mij altijd meer dan ze eigenlijk van plan zijn.’

 

0   0   0   0   X

Stille helper

‘Ik geniet ervan om voor anderen te zorgen zodat zij uitblinken.’

 

0   0   0   X  0

Trouwe vriend

‘Ik hou van diepe relaties.’

 

0   0   0   X   0

Sfeervoeler

‘Ik voel me sterk verbonden met iedereen die ik ken.’

 

0   0   X   0   0

Woordkunstenaar

‘Het geeft me veel voldoening als ik precies de juiste woorden vind om uit te drukken wat ik wil zeggen.’

 

X   0   0   0   0

 

 

 

Mijn talenten:

1)Kennisspons
‘Ik ben heel weetgierig.’
Mijn eerste talent is volgens de test ‘ kennisspons ‘ dit klopt wel denk ik. Ik heb een zeer brede interesse die zich over allerlei verschillende zaken verspreid. Onder andere psychologie, geschiedenis, natuur en dieren.
Het spons gedeelte klopt ook wel. Als ik eenmaal iets van buiten ken, vergeet ik dit niet snel. Wanneer ik dingen lees op het internet of in een boek heb ik daar vaak vragen over. Ik krijg dan echt een drang daar meer informatie over te weten, of een antwoord te krijgen op mijn vraag. Vaak heb ik talloze internet tabbladen open staan met allerlei opzoekingswerk om dan toch maar een antwoord te krijgen. Voor ik weet ben ik dan ’s nachts een documentaire aan het kijken over bijvoorbeeld de poolkappen…

In mijn laatste jaar secundair heb ik ook een maand stage gelopen bij een scheepsagentuur genaamd Hoppe in de haven van Zeebrugge. Tijdens mijn evaluatie kwam het ook ter sprake hoe de werknemers het verfrissend vonden om met een leerling te werken die leergierig was en interesse toonde. Ze beantwoordden met veel plezier al mijn vragen over hoe het in een scheepsagentuur te werk ging. Als ook mijn vragen over de infrastructuur en werking van de haven van Zeebrugge. Tijdens mijn schoolcarrière kreeg ik ook meerdere keren te horen van leerkrachten dat het aangenaam is om een leerling in de klas te hebben die leergierig is.
Dit heeft ook wel al voor problemen gezorgd, onder andere voor mijn studiekeuze. Er waren gewoon zoveel dingen die ik interessant vond, dat het moeilijk was om te kiezen wat ik wou doen. Daardoor heb ik lang zitten twijfelen. Uiteindelijk is het dan naar psychologie gegaan, naar aanleiding van de lessen toegepaste psychologie die ik kreeg in mijn laatste jaar.

 

 

2) Onstaansbegrijper
‘Om iets te kunnen begrijpen, moet je volgens mij naar het verleden kunnen kijken.’

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je leert uit je fouten. Daar probeer ik echt aandacht aan te geven. Als ik al eens tegen de lamp ben gelopen met iets, dan zet ik alles op alles om dit niet opnieuw te doen. Ik vraag mij ook vaak af hoe dingen ontstaan, vandaar ook een interesse voor geschiedenis. Als ik iets zie op straat, een gebouw of een zaak die er oud uit ziet. Ben ik benieuwd naar het verhaal er achter. De reden waarom men iets doet vind ik ook belangrijk. Waarom doen mensen een taak op die wijze op het werk? Is het omdat het het meest efficiënt is? Of is het omdat de persoon ervoor het zo deed? Ik denk dat men nu nog te vaak dingen doet, enkel en alleen omdat het zo is aangeleerd.

Ik vraag mij bijvoorbeeld ook vaak af hoe steden, landen en wetten  en andere dingen tot stand zijn gekomen.  Het is uiteraard belangrijk dat je snapt hoe iets vroeger was om het nu te begrijpen. Het is moeilijk om bijvoorbeeld wereldpolitiek en relaties tussen de wereldleiders te begrijpen als je geen idee hebt van wat er vroeger is gebeurd. Geschiedenis was ook mijn favoriet vak in het middelbaar, ik vond het zo interessant omdat je het kon studeren in een vorm van verhaal. En je weet dat het echt is, dat maakt het nog zoveel interessanter.

 

3) bruggenbouwer
‘ik voel spanningen tussen mensen snel aan.’

Wanneer er ruzie is of als er een discussie plaatsvind in mijn groep van vrienden heb ik dit wel snel door. Ik zit daar dan ook wel mee omdat ik het niet aangenaam vind als er van die onuitgesproken spanningen zijn. Als oplossing probeer ik dan deze mensen aan te zetten tot een gesprek. Of ik ga zelf even polsen wat er is of wat die persoon dwars zit. Vaak gaat het dan over van die kleine onbenulligheden, misverstanden of gewoon een meningsverschil. Dit is dan snel op te lossen, om dan weer als groep verder te doen met wat we bezig waren.

Als mensen met iets naar mij komen, dan luister ik ook oprecht geïnteresseerd waarover ze het hebben. Ikzelf vind het namelijk heel vervelend als je in een gesprek bent met iemand, en die persoon geeft een ongeïnteresseerd gevoel.

Ook spanningen thuis bijvoorbeeld zijn rap duidelijk, maar ik denk dat dit gewoon is omdat je je gezin gewoon zo goed kent. Ik heb ook al gehoord dat ik  goede ‘voelsprieten’ heb om aan te voelen wanneer iemand zich niet goed in zijn vel voelt. Als je iemand kent, is het wel snel duidelijk als die persoon ergens mee zit. Dan volgt die persoon het gesprek niet, kijkt hij wat rond, gevoelloze gezichtsuitdrukking, zenuwachtig en gesloten houding. Ik hoop natuurlijk dat deze eigenschappen van pas komen later in mijn leven. Ik denk ook dat de opleiding toegepaste psychologie mij kan helpen verder mijn talenten te ontwikkelen.

 

4) Vertrouweling
‘mensen vertellen mij altijd meer dan ze eigenlijk van plan zijn.’

Ik weet niet echt waarom, maar ik merk wel dat dit het geval is. Vrienden komen vaak met problemen of frustraties naar mij. Ik denk dat dit deels te maken heeft met het feit dat ze weten dat ik dat dan voor mezelf ga houden. Dat is volgens mij de basis van een vertrouwenspersoon. Je gaat niet je hart luchten bij iemand waarvan je denkt dat die persoon het allemaal gaat doorzeggen. Ik hecht daar dan natuurlijk ook wel veel belang aan, aan het behouden van deze geheimen.
Soms is dat wel verschieten. Wanneer mensen die je eigenlijk niet zo heel goed kent komen met problemen, en voor je het weet zijn ze echt hun hart aan het luchten bij je. Dit zijn dan mensen waar ik eerlijk gezegd dan niet mijn problemen mee deel. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet welkom zijn om hun hart te luchten of om raad te vragen.
Tijdens deze gesprekken heb ik het soms wel niet door hoe mensen zich echt aan het open stellen zijn. Dit besef ik meestal pas achteraf, dan komt het besef van wow dat moet echt wel heavy geweest zijn voor die persoon.

Bijvoorbeeld, een vriend van mij had sinds kort zijn eerste vriendin. Hij kwam dan met allerlei vragen naar mij. Ik vroeg mij op dat moment wel af van, waarom komt hij nu naar mij? Het is niet dat ik al 101 relaties achter de rug heb of bepaalde inzichten. Zeker niet, maar toch ik luister graag naar mensen en probeer te helpen wanneer ik kan. Volgens sommigen ben ik een ‘ uil. ‘ Dit komt nog van de lagere school, dan waren karakterkenmerken voorgesteld als dieren. Een uil was dan de persoon de goed geheimen kon bewaren.

 

 

 

 

 

5) Kansengever
‘Ik heb geen vooroordelen over andere mensen‘.

Ik ben van principe dat iedereen wel een talent heeft, of dat iedereen wel iets goed kan.
Daarom is het belangrijk dat je iedereen gelijke kansen geeft. Ik stel mij open voor iedereen. Ook al hoor je bepaalde dingen over mensen via via, ben ik er me van bewust dat je dit moet nemen met een korreltje zout. Mensen overdrijven vaak, en moest je je daarop baseren denk ik dat je vaak fout zou zitten.

Ook heb ik de neiging iedereen een tweede kans te geven, fouten maken is menselijk. En ik vind niet dat je door één fout geen kans meer verdient.

Je op eerste indruk baseren om een mening te vormen over iemand is denk ik wel iets waar iedereen een beetje schuldig aan is. Maar ik ben van mening als je je er van bewust bent dat dit het geval is, je het makkelijk kan negeren. Als je bijvoorbeeld iemand vol met tattoos, piercings, leren jas en dergelijke ziet. Dan heb je al snel een bepaalde verwachting van die persoon. Maar als je je daar bewust van bent vind ik dat je die persoon nog altijd een gelijke kans kan geven. Ik besef dan ook wel dat de kans dat die persoon echt het stereotype is van wat je voor ogen hebt klein is.

Kijk maar naar festivals, mensen die bijvoorbeeld naar metal luisteren worden al snel gezien als duivel-aanbiddende-agressievelingen. Maar de waarheid is dat dit zeer vriendelijke mensen zijn die open staan voor anderen. En waarschijnlijk zelf de eersten zullen zijn die een helpende hand uitsteken.

Het feit dat ik een kansengever ben betekent wel niet dat ik mensen over me laat wandelen. Iets waar ik mij echt boos in kan maken is als niet iedereen gelijk wordt behandeld. Dit gebeurde vaak op de middelbare school, waar bepaalde mensen dingen deden en mochten wat anderen niet mochten. Daar kan ik mij echt in opwinden, ik vind dat iedereen gelijk is voor de wet. En als je iets toe laat voor één leerling, vind ik dat je diezelfde kans moet geven aan andere leerlingen.

 

Mijn zwakke punten:

1) Woordkunstenaar
‘Het geeft me veel voldoening als ik precies de juiste woorden vind om uit te drukken wat ik wil zeggen.’.

Ik vind mezelf zeker geen woordkunstenaar. Zeker als ik dit vergelijk met anderen, er zijn mensen die een speciale manier hebben van praten en of schrijven. Bijvoorbeeld in muziek, onder andere in rap en hip-hop gebruikt men vaak metaforen. Soms zijn deze metaforen zo goed dat ik daar wel bewondering voor heb. Dus woordkunstenaar zou ik mezelf zeker niet noemen.

Vaak struikel ik ook over mijn woorden, omdat ik dan in mijn hoofd vooruit loop op de feiten. Zeker wanneer ik enthousiast ben of met passie vertel over iets. Door de dag heen sta ik zoveel in contact met Engelse media en dergelijke. Bijvoorbeeld films, series, websites, games en gesprekken…
daardoor gebeurd het soms wel dat ik het makkelijker vind om mezelf uit te drukken in het Engels.  Bij het schrijven van teksten moet ik ook bewust proberen de tekst aangenamer te maken om te lezen. Moest ik gewoon schrijven zou de tekst vaak herhalingen bevatten en geen tekenende taal. Zelf lees ik niet echt poëzie, maar ik kan er wel bewondering voor hebben. Je kan met taal zoveel mooie dingen doen, dat ik het soms wel spijtig vind dat dit mijn struikelblok is. Ik ben ook jaloers op mensen die muzikaal aangelegd zijn, en met succes liedjes kunnen brengen die mensen aanspreken.

Taal is gewoon niet mijn sterkste punt. Dit werd zeer duidelijk tijdens de lessen Frans & Duits.

 

 

2) Ja-zegger.
‘Ik neem graag verantwoordelijkheid.’

Dit is zeker niet het geval, ik heb niet graag verplichtingen. En verplichtingen en verantwoordelijkheid gaan volgens mij hand in hand. Dit is ook de reden dat ik niet echt bij een jeugdbeweging ben gegaan, ik werk doorgaans wel graag met kinderen en zou graag van die activiteiten doen met hun. Maar ik ervaar verantwoordelijkheid vaak angstig. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat ik een redelijk laag zelfvertrouwen heb. Door dit zelfvertrouwen twijfel ik vaak, wat er dan toe leidt dat ik denk dat ik die verantwoordelijkheid slecht aanpak. Slecht werk leveren vind ik ook maar spijtig dus als ik iets doe wil ik het graag goed doen.

Als ik verantwoordelijkheid heb voor iets zit ik daar ook continue mee. Ik kan dat niet even achter mij laten, bijvoorbeeld als ik iets in orde moet brengen voor een groepswerk. Dan blijf ik me daar zorgen over maken tot ik gedaan heb wat ik moest doen. Dit is geen goede combinatie met uitstelgedrag.

Ik zou nooit vrijwilliger zijn om bijvoorbeeld een reis met vrienden uit te stippelen. Dat zou echt gigantisch slecht aflopen. Zelf ben ik ook niet echt een planner, voorbereidingen en dergelijke gebeuren bij mij meestal last minute. Dus ik denk ook niet dat het verstandig is om veel verantwoordelijkheid op mij te nemen.

 

3) Ideeënfontein
‘Ik voel een continue stroom van ideeën.’

Ik ben echt het tegenovergestelde van creatief. Ik kan niet tekenen, schilderen, knutselen of brijen. Dit vind ik wel zeer spijtig, ik ben echt jaloers op mensen die goed kunnen tekenen. Het lijkt mij echt magisch om een idee die je in je hoofd hebt, perfect te kunnen uitwerken in een tekening of schilderij. Nieuwe ideeën heb ik ook zeker niet. Ik kan me niet echt een moment herinneren in mijn leven waar ik dacht: “ Dit is nu echt een keer een goed nieuw idee. “ Ik heb ook niet echt een idee hoe ik dit kan verbeteren, het is volgens mij niet iets wat je zomaar kan aanleren. Maar iets dat je uit nature in je moet hebben.

Een ideeënfontein ben ik zeker niet. In mijn hoofd is het volgens mij meer een continue stroom van irrelevante dingen. Zeker wanneer ik op een idee moet komen. Wanneer de deadline nadert, en je moet iets op een creatieve manier uitvoeren. Op zo’n momenten voelt het echt alsof mijn hoofd leeg is. Bij het horen van ‘ op een creatieve manier. ‘ Begin ik al te panikeren.

Enige manier waar ik mezelf een klein beetje creatief in zou vinden, is op vlak van computergames. Daar moet je soms ook creatief te werk gaan om problemen die je ondervind op te lossen. Je moet je snel kunnen aanpassen aan je tegenstander, en dat vergt volgens mij wel een klein beetje creativiteit.

 

4) Bezige bij
‘Ik wil iets bereikt hebben op het einde van de dag.’

Er zijn vaak dagen waar ik niks heb bereikt. Ik ben een beetje chronische uitsteller. Meestal neem ik me wel voor om toch iets te doen, maar wanneer het moment nadert. Dan zeg ik snel, morgen kan ik dit ook wel doen.

Ik kan ook wel genieten van een dag in het weekend niks doen. Een dag waar je geen verplichtingen hebt vind ik zalig. Je doet op zo’n dagen wat je wilt, wanneer je wilt en hoelang je wilt. Als ik eerlijk mag zijn verspil ik ook wel veel van mijn tijd aan games en dergelijke op de computer.

Dan heb ik bijvoorbeeld heel de zaterdag lang op mijn computer spelletjes zitten spelen. Dan vind ik niet echt dat je kan zeggen dat ik iets heb bereikt op het einde van de dag. Of het vooruitgang in het spel. In de avond net voor je gaat slapen komt het schuldgevoel dan wel naar boven. Had ik nu maar gewoon een uurtje gewerkt voor school. Had ik maar mijn nieuwe identiteitskaart gaan aanvragen.

Desondanks ik niet veel doe op een dag, heb ik toch het gevoel dat ik uren te kort kom op een dag. De reden hiervoor weet ik niet echt, maar dit toont zich dan vooral op vlak van weinig slaap.

Het is zeker niet zo dat ik geen doelen voor ogen heb, of dat ik niks wil bereiken in mijn leven. Zeker niet. Ik denk dat mijn uitstelgedrag mij er vooral naartoe leid dat ik dagen heb waar ik niks heb bereikt. Meestal doe ik de dingen die moeten gebeuren echt wanneer het nodig is.

Dit is zeker iets waar ik aan moet werken, want dit levert steeds meer en meer problemen op. Op school, maar ook gewoon in mijn privé leven.

 

 

5) Planmaker
‘Ik ga altijd heel efficiënt op mijn doel af.’

Plannen is iets wat ik niet echt doe. Tot grote frustratie bij de mensen rondom mij. Onder andere op school. Ik denk dat dit een belangrijke vaardigheid is op academisch vlak. Maar al heel mijn schoolcarrière hoor ik eigenlijk hetzelfde, “ Ranty je moet leren een planning maken, dan ben ik er van overtuigd dat het goed komt. “

Ik doe dit zeker niet expres, het is niet dat ik dat leuk vind om altijd zonder plannen te moeten vertrekken. Bijvoorbeeld in de zomer van 2015 ben ik verschillende festivals gaan bijwonen met een groep vrienden. Wanneer mijn mama dan de vragen stelde van hoe gaan jullie naar daar? Hoe geraak je thuis? Heb je wel genoeg eten bij, genoeg kleren… Dan kan ik hier gewoon niet op antwoorden, omdat ik dat allemaal niet gepland heb of nog niet eens aan gedacht heb. Ik zie meestal wel waar ik uitkom en hoe het loopt. Ik probeer me er niet te veel zorgen over te maken. Dit zorgt ook wel voor verassingen, soms neem ik dan een verkeerde trein of tram.

En efficiënt op mijn doel af gaan? Ik heb het moeilijk met doelen voor ogen te houden, ik ben niet echt iemand die bepaalde doelen voor zich uitstippelt en die dan zo snel mogelijk probeert te bereiken. Dit betekent natuurlijk niet dat ik geen ambities heb of dat ik niks wil bereiken in mijn leven. Er zijn wel bepaalde dingen die ik wil in het leven, onder andere bijleren over psychologie en dan uiteindelijk mijn Bachelor in de toegepaste psychologie bemachtigen.