Brussels Airport: Vliegtuigroutes en Geluidsnormen

Jarenlang sleept het dossier van de vliegtuigroutes en geluidsnormen al aan. De laatste maanden werd er echter nieuw leven in het dossier geblazen. Het Brussels Gewest deelt boetes uit aan luchtvaartmaatschappijen die niet voldoen aan hun strenge geluidsnormen. Het dossier wordt een communautair dossier. Luchtvaartmaatschappijen van vracht en passagiers gaan op zoek naar andere locaties. Jobs dreigen verloren te gaan. Politieke partijen geraken niet tot een akkoord en ondertussen zijn we 17 jaar ouder.

Het dossier werd geboren in 1999 waarin beslist werd om vluchten te spreiden waardoor nieuwe gebieden met geluidshinder te kampen hadden. Sindsdien startte het gekibbel. De nachtvluchten werden ook fors verminderd doordat transport bedrijf DHL verhuisde naar Leipzig. Oud-minister van Mobiliteit Bert Anciaux (SP.A) noemde het toen een “klotedossier”.

Wat is het (politiek) probleem? NIMBY!

Brussels Airport ligt in Vlaanderen, bevoegd onder het Vlaamse Gewest, en een groot deel van de vliegtuigen vliegen boven de hoofdstad, bevoegd onder het Brussels Gewest. Het zijn die gewesten die individueel beslissen over de geluidsnormen omdat deze deel uitmaken van dienst Leefmilieu. Daarbovenop zijn de geluidsnormen in het Brussels Gewest strenger dan die van het Vlaamse Gewest. Hoewel een groot deel van het personeel in Brussels Airport nochtans Brusselaars zijn, wil Brussel de geluidsoverlast van het “Vlaams” bedrijf niet langer pikken. Dit communautair conflict leidt tot eindeloze discussies.

Geluidsboetes

Door de ongelukkige ligging van de luchthaven en de windrichting moeten de meeste vliegtuigen opstijgen boven het Brussels Gewest of boven de Vlaamse noordrand. Dit komt omdat ze best opstijgen tegen de wind in en bij ons is er meestal een westenwind. De keuze van een route wordt trouwens bepaald door de luchtverkeersleiding Belgocontrol, een Belgische luchtverkeersleiding. Het is dan ook absurd dat het Brussels Gewest boetes uitdeelt aan de luchtvaartmaatschappijen die gewoon doen wat hen opgelegd wordt. Oudere vliegtuigen kunnen de strenge normen niet halen omdat ze te dicht bij de stad moeten vliegen. Ondertussen heeft luchtvaartmaatschappij Ryanair al beslist om alle vluchten tussen 6 uur en 7 uur pas na 7 uur te laten vertrekken. De strengere nachturen tellen immers van 23 uur tot 7 uur. De lagekostenmaatschappij kan de boetes van 5.000 tot zelfs 60.000 euro wel missen.

Dit is echter geen oplossing, er zijn tal van verbindingen met andere vluchten die hierdoor verdwijnen. Het internationaal imago van de luchthaven van onze hoofdstad staat op het spel. De geluidsnormen van het Brussels Gewest zijn tevens een van de strengste ter wereld. Ryanair en ook tal van andere bedrijven dreigen nu al om te vertrekken uit Zaventem. Dit zou een catastrofe betekenen voor onze economie en een groot aantal jobs. Onze politieke partijen moeten zo snel mogelijk een oplossing bieden.

Bronnen:

Deredactie.be 19/10/2016 Rik Arnoudt
'Vliegtuiglawaai: liever bij uw buurman dan bij uzelf'
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2797251

Deredactie.be 21/02/2017 Rik Arnoudt
'Hoe belangrijk is een vliegwet en waarom is die nodig?'
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/2.33294?eid=1.2897935

Deredactie.be 21/02/2017 Alexander Verstraete, Jos de Greef
'Ryanair stelt alle vluchten vóór 7 uur 's morgens op Brussels Airport uit'
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/2.33294?eid=1.2898097

Deredactie.be 21/02/2017 BRUZZ, Dominique Fiers
'De Brusselse geluidsnormen: de feiten op een rijtje'
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2894323

Deredactie.be 22/02/2017 Gianni Paelinck
'Weyts: "Poging tot positief signaal van Brussel, maar lost niets op"'
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/2.33294?eid=1.2898653

Deredactie.be Journaal:
22/02/2017 Getest: Hoe erg is het vliegtuiglawaai boven Brussel?
23/02/2017 "Dossier van geluidshinder moet binnen de drie weken geobjectiveerd worden"

Auteur: jonathan.flokman@student.howest.be

Student BLT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *