Slimme Kilometerheffing

Elk jaar worden de files op onze Vlaamse wegen groter, vorig jaar steeg de filedruk nog met 15%. De kilometerheffing op de zware vrachtwagens ging een oplossing bieden. De transportsector pleit voor een kilometerheffing voor alle voertuigen. Vlaams minister van Mobiliteit (NV-A) Ben Weyts is alvast voorstander en voert onderzoek uit om het mobiliteitsprobleem aan te pakken.

Groeiende files

Sinds 1 april 2016 betalen transportfirma’s voor zware vrachtwagens een kilometerheffing voor het gebruik van de autosnelwegen en bepaalde gewest- en gemeentewegen in België. Deze heffing wordt berekend met behulp van een “On Board Unit” (OBU) en GPS-technologie. Deze maatregel zou de files moeten verminderen.

Na onderzoek blijkt dat de heffing niet veel effect heeft op de toenemende files. Net door de files zetten transportbedrijven steeds meer vrachtwagens in om hun klanten op tijd te bereiken. Een stilstaande truck in de file kost een transportfirma gemiddeld € 65,- per uur. Een vicieuze cirkel die niet ten goede komt aan de eindgebruiker, zij betaalt immers die extra kosten.

De Vlaamse transportsector haalt uit naar onze regering en vraagt voor een kilometerheffing op alle voertuigen. De vrachtwagens maken slechts 2% uit van het totaal verkeer op onze wegen. Het is dan ook logisch om het rekeningrijden door te voeren naar personenwagens en kleine bestelwagens, zij ondervinden ook een enorme groei door de stijgende e-commerce.

Algemene kilometerheffing

Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt ook dat dit de enige oplossing is. Hij wil dat de huidige regering onderzoek doet hoe het moet ingevoerd worden en de volgende Vlaamse regering het invoert in het regeer akkoord.

In steden zoals Stockholm, Milaan en London is de kilometerheffing al een feit en is het resultaat positief. Mensen gaan minder snel de wagen gebruiken en onnodige ritten worden vermeden. Wanneer een klein aantal auto’s vermindert op de weg is het effect al enorm. Buitenlanders zouden dan ook moeten betalen voor het gebruik van onze wegen, wat nu niet het geval is. Die inkomsten kunnen gebruikt worden voor investeringen in onze weginfrastructuur.

Kritiek

Transporteconoom van de KU Leuven Stef Proost heeft zijn bedenkingen bij de algemene aanpak. Er moet gekeken worden waar en wanneer er files zijn, een plan voor de spitsuren is van belang. Files zullen niet verminderen door heffingen in te voeren op personenwagens die rijden wanneer er geen files zijn. Het probleem ligt ook niet overal, er moet gefocust worden op de specifieke plaatsen zoals de ring van Brussel en Antwerpen. Hij vindt ook dat de invoering niet langer op zich moet laten wachten, er zijn genoeg voorbeelden in het buitenland.

De oppositie stelt zich ook vragen bij het uitstel van de invoering. Elke minister blijft het probleem vooruit schuiven naar de volgende regering. Zijn de partijen in de huidige regering bang om stemmen te verliezen? De huidige regering wil eerst nog grondige studies en testprojecten uitvoeren. Het moet een slimme kilometerheffing worden die zorgt voor belastingverlaging en winst op economisch en ecologisch vlak. Deze studies en onderhandelingen vragen veel tijd volgens NV-A. Groen vindt het dan weer absurd dat er bewust gekozen wordt om de invoering uit te stellen.

De toekomst

De toekomst zal uitwijzen of de slimme kilometerheffing voor personenwagen en bestelwagens er komt. Zal er rekening gehouden worden met het woon-werkverkeer? Zullen duurzame voertuigen minder moeten betalen? Zal de transport van goederen vooral ’s nachts moeten gebeuren? Eén ding is zeker, de file problemen zijn overduidelijk en moeten worden aangepakt. De vraag is alleen welke partij met een oplossing durft te komen.

Bronvermelding:

Artikel “Hoog tijd om te springen” De Morgen 15 november 2016:
http://gpr.me/tvb1qze41q/

Artikel “Standpunt” De Morgen 01 december 2016:
http://gpr.me/urx8yx0zta/

Artikel “Vijf mythes over rekeningrijden doorprikt” De Standaard 01 december 2016:
http://gpr.me/vrbqbp1btw/

Artikel “Vrachtwagen wordt hét klimaatprobleem” De Standaard 01 december 2016:
http://gpr.me/sxs8tfq840/

Artikel “Kortrijk wil zelf trajectcontrole op de gemeentewegen uitvoeren” De Standaard 07 december 2016:
http://gpr.me/hqwg6h2kgz/

Info “Kilometerheffing voor vrachtwagens” vlaanderen.be:
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/kilometerheffing-voor-vrachtwagens

Deredactie.be “Journaal” fragmenten: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.47796?video=1.2840184
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.47707?video=1.2832295
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.47705?video=1.2832018
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.47705?video=1.2832014

“Terzake” 30/11/16:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/2.47709

Deredactie.be artikels:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2831928
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2833287

“De Ochtend” radio fragment:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/deochtend_DO/2.47704?video=1.2831940

Auteur: jonathan.flokman@student.howest.be

Student BLT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *